Programma-verantwoording

Programma 9 Middelen, bestuur en algemeen beheer

Speerpunt

Doelstelling

Verwacht resultaat

Gerealiseerd resultaat

Interne en externe dienstverlening met optimaal gebruik van de digitale mogelijkheden

Klaar zijn voor de wettelijke veranderingen en het gewenste niveau van (digitale) dienstverlening.

Wettelijke vereisten zijn geborgd in combinatie met het gewenste niveau van (digitale) dienstverlening.

De basisimplementatie is gerealiseerd door de implementatie van de elektronische ondertekening. Hiermee loopt de gemeente vooruit op de Wet Modernisering Elektronisch bestuurlijk verkeer die in 2023 in werking treedt. Formele aanvragen kunnen geheel digitaal kunnen worden afgehandeld.

Tevreden klanten voor de balie, telefonie en digitaal loket.

De klanttevredenheid komt overeen met de landelijke benchmark cijfers van de monitor Dienstverlening van de NVVB.

Zeker op het gebied van onze digitale dienstverlening hebben we grote stappen vooruit gezet, met als direct resultaat dat de klanttevredenheid op dat gebied gestegen is van een 6,8 naar een 7,6.

Masterplan Digitale Transitie

Betrouwbare digitale dienstverlening.

Een efficiënte organisatie die met de juiste digitale middelen (samen)werkt.

Stuur Informatie Systeem is geïmplementeerd. Dashboards zijn ontwikkeld en het systeem is klaar om verder gebruikt te worden voor de beleidsmonitoring (sturen op effecten).
Een kwaliteitssysteem voor de informatievoorziening is ingericht.
De samenwerkingsomgeving met o.a. MS TEAMS is gereed en in een aantal pilots is in 2021 een aanvang gemaakt samenwerking met digitale middelen te ondersteunen.
De uitvoering van de kledingbeurs is van een geheel analoge uitvoering omgezet naar een digitaal ondersteund proces met een speciale app voor de betrokken inwoners.

Toekomstbestendige dienstverlening vanuit Publiekszaken

Toekomstbestendige dienstverlening

Voortgang op de uitvoering Ontwikkelagenda Publiekszaken 2019-2022

Op digitale dienstverlening, klant in beeld, optimale gegevens kwaliteit en wendbaar organiseren hebben positieve ontwikkelingen plaatsgevonden in 2021.

Optimale gegevenskwaliteit

Fraudepreventie en integrale aanpak gegevens- en adreskwaliteit via LAA (Landelijke Aanpak Adreskwaliteit)

In 2021 zijn via Landelijke Aanpak Adreskwaliteit 94 adresonderzoeken afgehandeld.

Breed communicatie-instrumentarium en nieuwe organisatievormen

Optimale ondersteuning in de communicatie naar inwoners en overige stakeholders

Uniformiteit in communicatieproducten en communicatie instrumentarium passend bij doelgroep en ontwikkeling.

Ook in 2021 heeft de coronacrisis het in verbinding zijn met de inwoners en andere stakeholders parten gespeeld. Veel fysieke bijeenkomsten zijn niet door gegaan. Toch is het instrumentarium juist hierdoor uitgebreid. Steeds meer bijeenkomsten zijn in creatieve vormen en met diverse software gehouden.

Participatie

Benutten van de kracht en inzet van de samenleving om tot beter beleid te komen.

Ingevoerd digitaal platform.

Het ontwikkelen van een digitaal platform is nog niet haalbaar gebleken. Er is prioriteit gegeven aan andere instrumenten, waarmee de basis voor participatie op orde is gekomen.

Vastgestelde Participatieleidraad.

De interne participatieleidraad is vastgesteld en gelanceerd op Octo. Ook is er een leidraad ontwikkeld voor initiatiefnemers uit de samenleving.

Vastgestelde Verordening right to challenge.

In 2021 zijn de voorbereidingen getroffen om in 2022 het nieuwe participatiebeleid in het kader van de Omgevingswet voor te leggen aan de raad. De participatieverordening is volgend op het participatiebeleid, en wordt in 2022 naar de raad gebracht.

Strategisch personeelsbeleid

Nieuw elan werven en medewerkers binden aan onze organisatie.

Meer evenwichtige leeftijdsopbouw personeelsbestand.

Het aantal personen (t/m 35 jaar) is ruim verdubbeld naar bijna 70 (15,5% van het bestand). Tegelijkertijd zijn meer ouderen uit dienst gegaan en is de gemiddelde leeftijd gedaald van 50,5 jaar in 2016 naar 48,5 jaar in 2021. Landelijk was dit 48 jaar in 2016 en 47,5 jaar in 2020.

Vorming & opleiding op basis van strategisch personeelsbeleid.

Medewerkers kunnen inspelen op toekomstige ontwikkelingen die de omgeving van hun vraagt.

Naast de vakinhoudelijke scholing wordt gewerkt met een "menukaart". Hiermee vindt themagerichte scholing plaats, waarbij de accenten liggen op de persoonlijke ontwikkeling en op verbinding/samenwerking met elkaar en met inwoners.

Voorkomen en beheersen van ziekteverzuim.

Effectief verzuimmanagement gericht op Preventie, Verzuim & Re-integratie.

Er wordt een preventief verzuimbeleid gevoerd. Het verzuim is daarmee afgenomen tot onder het landelijk niveau (P-monitor AenO fonds 2020).

Intensiveren samenwerking met scholen en collega overheid.

Snellere invulling van vacatures door samenwerking.

Voor de vacatures heeft nadrukkelijk werving plaatsgevonden binnen ons arbeidsmarktnetwerk, met name Banenplein Limburg. Vanwege de Covid-19 omstandigheden is het lastiger geweest om stageplekken te realiseren. In het schooljaar 2018 - 2019 waren dat er 57. In het schooljaar 2019-2020 was dit 41 en in het “corona-schooljaar” 2020-2021 waren dit er 29.

Organisatieverandering (WinD)

Herijken organisatieontwikkeling en strategisch personeelsbeleid.

Organisatie ontwikkelplan en strategisch personeelsbeleid.

De basis voor het strategisch personeelsbeleid is gelegd met het uitvoeren van een personeelsanalyse. Ook zijn de eerste contouren van de organisatievisie opgezet.

HR Dashboard beschikbaar

Ontsluiten van kerngegevens.

Een up to date HR dashboard dat (periodiek) digitaal geraadpleegd kan worden voor stuurinformatie.

Het management heeft realtime stuurinformatie beschikbaar

Structureel financieel gezond

Structurele lasten worden gedekt met structurele baten.

Structurele exploitatieruimte zo dicht mogelijk bij positief.

Bij het opstellen van de begroting 2022 is deze structureel in evenwicht gebracht

Zo laag mogelijke lasten voor inwoners

Zo laag mogelijke lasten voor inwoners.

De woonlasten voor inwoners stijgen niet meer dan de inflatie.

In 2021 zijn de woonlasten conform begroting 2021 iets meer gestegen dan de inflatie als gevolg van een hogere afvalstoffenheffing. Dit is een landelijke trend.

Deze pagina is gebouwd op 06/15/2022 09:10:29 met de export van 06/15/2022 08:49:38